Odbiór bagażu po przylocie

Gdzie się odbiera bagaż po przylocie?

Po wylądowaniu w porcie docelowym i wyjściu z samolotu pasażer udaje się do miejsca odbioru bagażu (po angielsku BAGGAGE CLAIM), należy kierować się zgodnie ze znakami prowadzącymi do wyjścia (ang. EXIT).
Po dotarciu do hali, gdzie mieszczą się taśmociągi, na które wyłożone są bagaże, należy upewnić się, przy której taśmie oczekiwać swojego bagażu. W tym celu można na monitorach lub tablicach znaleźć rejs, którym przylecieliśmy, a przy nim będzie podany numer taśmy np.:
numer rejsu LO305
(ten numer znajduje się na bilecie i karcie pokładowej – ang. BOARDING PASS)

Przy samej taśmie także powinien być podany numer rejsu i port, z którego przyleciały bagaże.
Oczekiwanie na bagaż przy taśmie wynosi zwykle ok. 10-30 minut w zależności od lotniska.
Przy odbieraniu warto porównać numer identyfikacyjny bagażu, który mamy na naklejce na boardingu z tym, który znajduje się na bagażu. Pozwoli to na uniknięcie pomyłki przy odbiorze.

Co zrobić jeśli nasz bagaż zaginął lub został uszkodzony?

Trzeba udać się do okienka “Bagaż Zaginiony” (ang. LOST LUGGAGE). Tu należy udzielić informacji o charakterystycznych elementach torby/walizki np. torba ma niebieską przywieszkę bagażową, kokardkę, naklejki, nazwę producenta itp. Pasażerowi zostanie pokazana lista toreb ze zdjęciami, na której można wskazać model podobny do poszukiwanego.

Na podstawie udzielonych przez pasażera informacji, pracownik biura sporządza specjalny raport nieprawidłowości bagażowej. Osoba zgłaszająca zaginięcie bagażu otrzymuje potwierdzenie szkody na piśmie, na którym znajduje się również numer referencyjny. Wszystkie dane zostają wprowadzone do systemu. Posługując się numerem referencyjnym, pasażer ma możliwość śledzenia przez Internet lub pod specjalnym numerem telefonu aktualnego stanu poszukiwania jego bagażu. Odnalezienie zagubionych rzeczy trwa zazwyczaj dobę. Jeżeli czas ten wydłuża się, pracownicy biura kontaktują się z pasażerem, aby uzyskać więcej szczegółów i wznowić poszukiwania.

Jeżeli bagaż nie zostanie odnaleziony lub jest uszkodzony, pasażer ma prawo do reklamacji w ciągu 7 dni kalendarzowych od momentu wykrycia szkody. Każda linia lotnicza ponosi pełną odpowiedzialność za bagaż nadany przy odprawie, dlatego pasażer może ubiegać się o odszkodowanie. Reklamacja musi zostać złożona pisemnie i muszą się w niej znaleźć dane osoby zgłaszającej szkodę oraz dane przewoźnika, data i numer lotu, numer rejestracyjny sprawy. Jeżeli reklamacja nie zostanie pozytywnie rozpatrzona, pasażer ma prawo odwołać się do Europejskiego Centrum Konsumenckiego.

Comments are closed.